Pinokio

Water perikelen
2004

Ons water is uiteraard, zoals overal, de bron van al het leven en een absoluut onmisbare schakel in onze levenskring. Wanneer in die kring een onderbreking komt zitten wij meteen in heel grote problemen. Er kan geen eten meer worden gekookt, geen kleding meer gewassen worden, geen toilet meer worden doorgespoeld en ook het nemen van een douche is er niet meer bij. Zelfs een watertoren met 15.000 liter water en een reserve opslag van zo’n 6.000 liter kan zo’n situatie niet zo erg lang opvangen. Daarnaast is er het probleem dat het toch een aantal uren duurt eer je in de gaten hebt dat er iets fout is gegaan. Gebeurt dit in de ochtend piekuren - kleding wassen en schoonmak van het huis - dan kan je al heel snel niets anders meer doen dan heel streng rantsoeneren. Vooral wanneer zoiets op vrijdagmiddag gebeurt krijg je nog het extra probleem van de eventuele reparatie. Dat houdt in: alle kinderen op 1 toilet en slechts om de paar uur doorspoelen. Badderen met een teil - ziet U het voor zich: 87 kinderen badderen met een teil ? Wat of wie krijgt voorrang in zo’n situatie? Uiteraard eerst de allerkleinsten en hun luiers, daarna de keuken en het drinkwater.

In dit soort situaties merk je pas goed wat voor een enorme hulp wij hebben van een aantal van de grote jongens vooral Flavio en Ebert. Door Jan is Flavio al bij de bouw van de filterinstallatie benoemd als chef pompstation Guriri en Ebert helpt met groot enthousiasme bij de aanleg en onderhoud van de elektrische installaties en het oplossen van eventuele problemen. Na controle dat elektrisch alles in orde was, de pomp wel aansloeg maar geen water omhoog stuwde was het probleem in ieder geval gelokaliseerd. Pomp eruit - van ca. 15 meter diepte - en meenemen naar een mannetje dat normaal onze gewone pompen repareert, maar officieel niet aan dit soort pompen mag sleutelen. Aan de motor valt al helemaal niet te sleutelen om dat deze waterdicht opgesloten zit. Na vele uren proberen kreeg hij de pomp nog niet aan de praat. Enige zichtbare probleem was extreme slijtage aan een koppeling tussen de as van de motor en de as van de waaiers die het water omhoog brengen. Goed, al was het inmiddels zaterdagmiddag geworden, toch maar naar een draaibank specialist. De koppeling kon na onderling overleg, brainstorming en wat aandrang wel à la minuut worden gerepareerd. Pomp weer mee naar huis en in de put. Vingers kruisen en pomp aangezet. Nee dus, geen druppel water kwam omhoog. Een enorme teleurstelling, het is zaterdagmiddag en alle winkels in Campos zijn dicht.

Eerst dan maar veilig drinkwater gaan halen op 9 km afstand. Met een vat van 200 liter meerdere keren naar de plek waar het water goed en veilig is. Thuis gekomen dit weer overhevelen in een grotere tank. Eten en drinken zijn in ieder geval voor een dag veilig gesteld. Morgen zien wij het wel weer. Op maandag morgen in alle vroegte naar Campos waar twee officiële dealers van de fabriek zitten. Heren, ik heb 87 kinderen in huis, kunt U onze pomp even repareren? De eerste is heel laconiek: mijnheer wij verkopen wel pompen maar repareren niet! De tweede is behulpzamer maar mag aan dit soort onderwater pompen niet sleutelen. De pomp moet naar de fabriek terug voor eventuele reparatie. Dat is natuurlijk prachtig vooral omdat de fabriek in São Paulo zit en dit alles zeker enkele weken in beslag gaat nemen. Dat wij een groot waterprobleem hebben kunnen zij niet helpen. Dan blijft er maar één andere oplossing over en dat is op jacht gaan naar een nieuwe pomp die wel even in voorraad moet zijn. Eindelijk eens wat geluk na bijna vier dagen van ellende. Winkel nummer één - die wel verkoopt maar niet repareert - had het type pomp dat wij nodig hebben in voorraad van een ander merk maar met de juiste maten en iets grotere capaciteit. Op zo’n moment heb je niet veel aansporing meer nodig om tot koop over te gaan. Nog wat pingelen om een korting - uiteindelijk betalen wij contant - pomp in de auto en als de weerlicht terug naar huis. Wat veranderingen aanbrengen aan de elektrische installatie,(gelukkig kan ik dat zelf) pomp aansluiten en in de put laten zakken, chloorwater in de put ter ontsmetting. Opnieuw vingers kruisen en de knop omzetten. En ja hoor, daar kwam het levensvocht weer omhoog en via het filter in de bakken.

’s Avonds konden de kleintjes in ieder geval weer mondjesmaat onder douche en zagen er meteen weer lekker schoon uit. Tot ’s nachts 1 uur doorgegaan met pompen zodat er de volgende ochtend in ieder geval voldoende water was voor de groten om te kunnen douchen.

Tussendoor kreeg ik via Jan te horen dat een goede vriend van Peter de nieuwe pomp en de reparatie van de oude wilde sponsoren. Gelukkig konden wij een nieuwe pomp kopen want de oude is nog steeds niet terug uit de reparatie, na 6 maanden. Hoezo duurt dit wat lang!

Sindsdien stroomt het water gelukkig weer rijkelijk uit de kranen, mede dank zij deze onverwachte hulp. Aan de lieve sponsor duizend dank.

Rob Schulman.